Menu
BNL HISTORIA
GRUNDAREN TÄNKER TILLBAKA
"Jag var utbildad konditor och arbetade i Skurup. En dag var en av brödutkörarna sjuk, och det visade sig att jag var den enda som kände till Malmö. Jag fick ställa upp, och på den vägen är det...
Jag slutade som konditor och började istället jobba på Denco, där jag träffade Anita. Jag stannade kvar där, tills jag 1974 fick jobb som chaufför hos Malmö Thermo Transport. Här körde man djupfryst åt Felix mellan Eslöv och Malmö. Den första “långturen” var att köra till Fågelmara i Blekinge med spenat.
Jag stannade på Malmö Thermo Transport till 1976, då jag istället började hos Nord & Andersson i Abbekås. De var extratransportörer på Frigoscandia som då ägdes av Malmros.
1/6
1978 började jag på Grahns Åkeri, som också dem körde för Frigoscandia, med snygga bilar som mest trafikerade Norge, Danmark och Österrike. Här började jag dra “tygtrailer” åt Erocargo, vilket innebär att man körde överallt bl.a till Nitro Nobels sprängplats i Likenäs, Värmland, men även till Philips i Stockholm med tvapparater, virke ifrån Furuvikt, aluminiumstavar till Robertsfors och virke på Jämtlamell, Stugon ut.
Jag stannade här till 1980 då Grahns Åkeri gick i konkurs. Jag började då hos Malms Åkeri, som låg granne med Grahns. Här stannade jag i två år, vi körde mycket åt LKW Walter, det var många österrikiska åkare som kom från Italien och saknade Tredje land-tillstånd.
2/6
I trailerdragarsvängen på var det inte så noga med arbetstider på den tiden, man bodde mer i bilen än man gjorde hemma. Men, man fick lära sig att klara sig själv. Efter ett par lärorika år hos Gert, kunde han inte längre betala ut lönerna. Istället för lön, fick jag överta den bil jag körde. Jag skaffade trafiktillstånd, och den åttonde februari 1982 började jag som egen åkare. Jag fortsatte dock att köra hos Gert tills pengarna slutade komma in, och efter detta började jag köra åt Contway.
Här var det ordning och reda, och vi körde mycket åt Wilson. Eftersom Rolf på Contway var bekant med Bengt Åberg på Helsingborgs Trailertrans, började jag köra på Norge åt dem.
3/6
Under tiden hos Trailertrans, lärde jag känna Frigoåkarna som körde på Norge. En dag fick jag möjligheten att hyra och dra en Frigotrailer, eftersom ägaren tröttnat på all frånvaro. Efter ett år såg vi att det tyvärr blev för lite pengar över då trailerägaren fått sin andel, och avtalet sades upp. Då alla var nöjda med vårt jobb, blev jag istället den första januari 1988 erbjuden ett eget avtal för att köra direkt för Frigoscandia.
Jag körde på Norge, tills de ställde sig utanför EU och all körning dit försvann. Då jag var den enda som hade väst-tillstånd, blev jag överflyttad till Helsingborgskontoret, och fick börja köra på ”väst”. Jag var med om att bygga upp lager med Magnumglass i Basel då den lanserades i södra Europa. Jag var med och lade upp lager för södra Europa åt IKEA, i Frigo's fryshus i Monsult utanför Paris. Allteftersom uppdragen åt Frigo ökade, skaffades fler fordon, och totalt körde vi med fyra frysekipage.
4/6
Vi var också med när SCANIA introducerade sin 124-serie, vilket var en höjdare! Man ville testa fordonen i olika miljöer, och eftersom vi körde på kontinenten var vi lämpliga. Bilarna väckte stor nyfiken, främst hos våra kollegor, då det inte fanns några SCANIA märken på dem.
Så kom det en dag ett brev från Lennart Andersson som jobbade på Helsingborgskontorets utlandsavdelning. De skulle påbörja ett samarbete med IKEA på livsmedelssidan, och jag skulle efter ”lång och trogen tjänst” få sätta in en linjebil på IKEA's varuhus i Ruhrområdet. För att de som jobbade på Frigo skulle veta vad det handlade om, fick alla åka med en vecka var.
5/6
Jag lastade alltid på tisdagarna, lossade IKEA onsdagar och torsdagar och lastade hem på fredagar. Slutlastning var alltid i Hamburg. Jag var hemma på lördagarna, för att åka och lossa på söndags morgnarna. Jag hade kört så i fyra år, då vi fick i uppdrag att sköta en ny kund åt Frigo; Skånemejerier. Beslutet att sälja utlandsbilarna, och vara hemma mer för att ta upp Skånemejerier helt har jag aldrig ångrat.
Under åren som gått har det blivit åtskilliga olika uppdrag år Skånemejerier och Frigoscandia. Det som började med att en brödutkörare var sjuk, har förvaltats väl av Johan, som bidragit till att BNL är där vi är idag."
6/6
Previous
Next
![Bengt Nilsson](https://www.bnltransport.se/wp-content/uploads/2020/10/9050164_2_12.jpg)